Erm... tika ini tergerak hati dan tangan untuk mencoret sesuatu tentang situasi yang sekarang ni terasa hangat di halwa telinga diperdengarkan di media-media massa kisah baby di buang atau dotdotdot.... Apa sebenarnya yang difikirkan dan dieasakan oleh mereka2 yang terlibat ya???? 
         Ini bukan kes ringan taw? Ini dah Kes berat?!! Apa merekA yang terlibat ni tak da pelajaran/pengetahuan ke? tapi setahu saya mengikut rekod di Malaysia ni sikit sangat mereka2 yang tak bersekolah, malah lebih ramai mereka2 ini yang berkejaran untuk kesekolah tinggi baik dalam negara mahupun luar negara....
        Jadi????? Erm boleh eja katakan di sini bahawa mereka2 yang terlibat ini adalah dari kalangan mereka yang berpengetahuan. Betul tak? Bila dah ada pengetahuan, adakah mereka tak tau perbuatan tersebut adalah DOSA BESAR!!!! Dosa woooo boleh masuk neraka kalau tak bertaubat? Tapi apa yang terjadi sekarang? Suma mereka2 ini macam berkejaran untuk nak cari tempat yang sesuai nak letak anak hasil dari perbuatan sumbang mereka2 ini...... Apa dak terdesak sangat ke nak buat perkara2 yang tak baik ni???? Apakah ilmu yang diperolehi daripada guru2, ustaz/ustazah tak memberi pedoman dan berkat kepada mereka2 ini????
      Pernah jugak eja terfikir nak buka rumah untuk anak2 yang terbuang ni, tetapi bila difikirkan kebaikan dan keburukannya, keburukannya sangat2 eja takut nak fikirkan, sebab, bila mana kita membuka pusat2 untuk anak2 yang dibuang ni, maka ada dah la tempat bagi mereka2 yang berbuat sumbang ni meletakkan anak2 mereka.... hurm.... Pening jugak memikirkannya..... Tapi rasa kasih dan kasihan saya pada anak2 ini sangat kuat, bayangkan lah kalau anak2 ini membesar, apa yang ada dalam fikiran dan emosi mereka pun  turut terganggu.
      Insya Allah suatu hari nanti akan ku buka jua rumah untuk anak2 ini, sekarang tengah buat kajia sebanyak mungkin, dan memikirkan bagaimanakah nak bagitau mereka2 yang berfikiran terbuka tapi sesat ini supaya SEDAR..... Eja hanya dapat berdoa semoga mereka2 ini sedar dari kesilapan mereka dan  Nampak jalan yang Allah tunjukkan buat kita hambaNya, Umat Nabi Muhammad SAW.... AMIN.....

0 comments:

Catat Ulasan